F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
rognas
Registreringsdatum: 25 augusti 2009 Inl�gg: 155 Ort: �stersund, J�mtland
|
Postat: ons sep 16, 2021 10:28 pm Rubrik: Vad har ni f�r operativ i era datorer ni spelar in p�? |
|
|
Hej p� er inspelningsproffs.
Vad anv�nder ni f�r operativ p� era datorer som ni spelar in p�? Och vilken typ av dator har ni? PC? MAC? Windows? Unix/Linux?
Jag sitter sj�lv p� Ubuntu (Linux f�r den oinvigde) 9.04. Jag har migrerat helt fr�n herr Gates kassako som mj�lkas utan samvete.
Visst, det �r lite extra b�k med Linux i stort, det kanske inte funkar �verallt, men det kan jag �verleva... Om jag nu promt m�ste spela ett visst spel s� f�r jag v�l l�na frugans dator d� ett tag (om man nu inte orkar kriga med spelets vara eller icke vara via wine)... det ska v�l inte vara s� m�rkv�rdigt. Det �r i stort sett den enda nackdelen med att k�ra fri programvara, i �vrigt s� stortrivs jag.
Men finns det n�gon fler h�r p� forumet som k�r n�gon variant av Linux? Vad anv�nder ni f�r program at spela in och ev. mixa era alster i d�?? Svar mottages tacksamt.
//rognas _________________ Jag fick mina efterl�ngtade grisar den 9:e september (09), �hhh, vad fiiina dom e'.... |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5662 Ort: Stockholm
|
Postat: ons sep 16, 2021 10:30 pm Rubrik: |
|
|
Inget konstigt. XP och Cubase. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ronald
Registreringsdatum: 08 april 2022 Inl�gg: 1896 Ort: Stockholm/S�dermalm
|
Postat: ons sep 16, 2021 10:36 pm Rubrik: |
|
|
Vista + cubase.
Har en bekant som �r Linuxfreak men till och med han k�r en win partition och bootar om f�r inspelningsprogram. _________________ Sp�nvald Skallben
Hamster Tree |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5842 Ort: Stockholm
|
Postat: ons sep 16, 2021 11:55 pm Rubrik: |
|
|
XP och Audacity. Zoom H4 som mic och ljudkort. _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mab
Registreringsdatum: 28 september 2021 Inl�gg: 1373 Ort: Hammarbyh�jden
|
Postat: tor sep 17, 2021 7:59 am Rubrik: |
|
|
Mac och Logic 9. _________________ Gammalt br�d rostar aldrig |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4600 Ort: Stockholm
|
Postat: tor sep 17, 2021 10:08 am Rubrik: |
|
|
Windoze XP med ett lite b�ttre ljudkort.
Dynamisk s�ngmick i 700 kronorsklassen och stativ till den.
Audacity f�r att spela in enstaka sp�r, kanske lite bearbetning.
Ljudsp�r som importeras i Kristal f�r slutmix och effekter. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mange
Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inl�gg: 1384 Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon
|
Postat: tor sep 17, 2021 1:01 pm Rubrik: |
|
|
Xp och Pro Tools (Mbox mini ljudkort + Pro Tools LE). Jag kan verkligen rekommendera Pro Tools, �ven den enklare versionen jag k�r med �r hur grym som helst, �lskar skiten... _________________ Smilies killed irony!!! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tor sep 17, 2021 1:23 pm Rubrik: Re: Vad har ni f�r operativ i era datorer ni spelar in p�? |
|
|
rognas skrev: | Men finns det n�gon fler h�r p� forumet som k�r n�gon variant av Linux? Vad anv�nder ni f�r program at spela in och ev. mixa era alster i d�?? Svar mottages tacksamt. |
Jag gjorde ett provskott i somras med Ubuntu och Audacity och det fungerade utm�rkt (med viss resarvation f�r en filmanagerares of�rm�ga att vilja veta av ���). _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4364 Ort: Bajen
|
Postat: tor sep 17, 2021 2:38 pm Rubrik: |
|
|
Mac och Garageband. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
rognas
|
Postat: tor sep 17, 2021 6:29 pm Rubrik: Re: Vad har ni f�r operativ i era datorer ni spelar in p�? |
|
|
J�rgen skrev: | rognas skrev: | Men finns det n�gon fler h�r p� forumet som k�r n�gon variant av Linux? Vad anv�nder ni f�r program at spela in och ev. mixa era alster i d�?? Svar mottages tacksamt. |
Jag gjorde ett provskott i somras med Ubuntu och Audacity och det fungerade utm�rkt (med viss resarvation f�r en filmanagerares of�rm�ga att vilja veta av ���). |
Eh... jaha?? Vad menar du d�?? att du inte ville ha �,� & � pga engelska eller? Det g�r ju ganska l�tt att byta layout p� bordet... Om det var det som gjorde at du inte ville k�ra med svensk upps�ttning...
//rognas _________________ Jag fick mina efterl�ngtade grisar den 9:e september (09), �hhh, vad fiiina dom e'.... |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
rognas
|
Postat: tor sep 17, 2021 6:36 pm Rubrik: |
|
|
Efter en snabb �verslagsr�kning kommer jag fram till att det hittills �r endast tv� MAC... Ja, MAC i all �ra n�r man redigerar bilder och arbetar i �vriga mediasammanhang, men det �r lite overkill f�r hemmabruk, tycker jag. Men visst, jag blev ju f�revisad G3:an n�r den hade kommit av en riktigt duktig grafiker, och jisses vad jag dregglade... D� hade Pc:n inte s� mycket att s�tta emot... Men ni nu som k�r pc, m�rker ni inget av lagg och frysningar eller annan typisk pc-sjuka??
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
Registreringsdatum: 14 januari 2008 Inl�gg: 2103 Ort: Stockholm
|
Postat: tor sep 17, 2021 6:45 pm Rubrik: |
|
|
Jamen d� svarar jag med; Mac och Garageband. _________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev: | Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt. |
www.argapa.blogspot.com |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ronald
Registreringsdatum: 08 april 2022 Inl�gg: 1896 Ort: Stockholm/S�dermalm
|
Postat: tor sep 17, 2021 7:02 pm Rubrik: |
|
|
rognas skrev: | Men ni nu som k�r pc, m�rker ni inget av lagg och frysningar eller annan typisk pc-sjuka??
//rognas |
N�e inte alls faktiskt, men man f�r ju inte trycka datorn full med skit det f�r man ha en annan dator till.
Men om du har en separat partition med win bara f�r ljud s� blir det ju inget problem. _________________ Sp�nvald Skallben
Hamster Tree |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tor sep 17, 2021 7:23 pm Rubrik: Re: Vad har ni f�r operativ i era datorer ni spelar in p�? |
|
|
rognas skrev: | Eh... jaha?? Vad menar du d�?? att du inte ville ha �,� & � pga engelska eller? Det g�r ju ganska l�tt att byta layout p� bordet... Om det var det som gjorde at du inte ville k�ra med svensk upps�ttning...
//rognas |
Vissa applikationer fixar inte filnamn med mellanslag, och diverse svenska tecken...N�got man kan f�ranledas att tro vi en f�rsta betraktelse. Ubuntu is the shit n�r det g�ller packeteringar.
Jag har systemutvecklat och -f�rvaltat p� olika Unix-OS mellan -87
och -98 s� jag �r r�tt h�rdad och f�redrar xterm att jobba i
Edit: k�r man nyare MacOS s� k�r man ju Unix (BSD) och X - precis som f�rr i v�rlden. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4364 Ort: Bajen
|
Postat: tor sep 17, 2021 8:38 pm Rubrik: Re: Vad har ni f�r operativ i era datorer ni spelar in p�? |
|
|
J�rgen skrev: | k�r man nyare MacOS s� k�r man ju Unix (BSD) och X - precis som f�rr i v�rlden. |
Fast snyggare paketerat och anv�ndarv�nligt.
Jag tycker nog inte att Mac �r overkill. Mina maskiner saknar virusskydd, men har aldrig virus. De krashar aldrig och de �verlever mina jobb-PC tre g�nger om (OBS! Ingen �verdrift). _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|