Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

VALSTAKT

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 319
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r okt 21, 2006 12:13 pm    Rubrik: VALSTAKT Svara med citat

Lirar litet str�nginstrument Hj�lp! Hur g�r man?

V�ldigt lite av den traditionella ukulele- och banjorepertoaren g�r i valstakt.
Och f�r mig �r det ett problem att f� till ett sv�ngigt 3/4-komp p� ucken.

Jag har i min bakgrund mycket svenska visor, som ofta g�r i valstakt. Jag har tidigare trakterat det sexstr�ngade och i mina �gon, numera mycket klumpigare instrumentet med j�ttestor klangl�da ("My ukulele killed my guitar"). Och d�r var det l�ttare, eftersom man hade tv� basstr�ngar att alternera med som angav f�rsta slaget i takten (um-pa-pa).

Men nu p� ucken? Hur g�r man? S� att det verkligen sv�nger?

Har ni n�gra tips?
Kan ni h�nvisa/l�nka till n�gra bra inspelningar d�r man kan lyssna?

Jag var mycket imponerad av Jukkaleles komp till sin st�mpipe-vals. Beundran Och det har jag pr�vat. Passar bra till lite mjuka, k�nsliga stycken. Men finns det andra s�tt?
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 467

Inl�ggPostat: l�r okt 21, 2006 3:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Har du pr�vat att spela med l�g A-str�ng? D� g�r det faktiskt att spela v�xelbas
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
G�st






Inl�ggPostat: l�r okt 21, 2006 4:16 pm    Rubrik: Svara med citat

Plink-plonk skrev:
Har du pr�vat att spela med l�g A-str�ng?


L�ter ucken fortfarande som en ukulele d�? Jag har en k�nsla av att den mest l�ter som en platt g****r? Det karakteristiska ukuleleljudet h�rr�r ju delvis fr�n st�mningen?

M�ste jag i s� fall inte byta str�ngen och s�tta p� en gitarrstr�ng? Inte s� praktiskt om man har flera l�tar p� repertoaren.

-- och en fr�ga till just dig Plink: - du n�mnde n�got om en ucke som eventuellt skulle kunna vara till salu? Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 319
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r okt 21, 2006 4:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Som vanligt - missat logga in ovan! Embarassed
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 467

Inl�ggPostat: l�r okt 21, 2006 5:34 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej H�gel Smile Det finns ukulelstr�ngset med l�g A str�ng. De heter Low G (pga den amerikanska C-st�mningen). ( Du spelar v�l f�rresten i C? P� Jam finns t ex Aquilastr�ngar i low G. Annars g�r de att best�lla fr�n UK

Jag tycker inte helhetsintryckskillnaden �r s� vansinnigt stor eftersom den vanliga h�ga A str�ngens toner �terkommer p� ucken. Den enda skillnaden �r att ackorden l�ter lite fylligare och skalan sp�nner �ver fler toner (l�gre) med en l�g A-str�ng, vilket g�r attt det �r betydligt l�ttare att spela thumbpicking med basg�ng eller l�tar med v�xelbas.

D�REMOT spelar ju vissa med ljusa melodig�ngar i ytterstr�ngarna vilket inte g�r lika l�tt med l�g A.

Prova! 95 sp�nn f�r ett str�ngset, och du beh�ver ju bara byta en str�ng.

Till salu.. Japp min Jenny Baryton solid mahogny st�r i princip ospelad. Baryton passar inte mig. K�p den g�rna!
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 319
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: l�r okt 21, 2006 6:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack f�r tips.
Jag ska prova med ett s�nt set. (Men de har haft d�ligt med str�ngar p� JAM p� sistone).

Nu �r det v�l s� att jag vill undvika att �verf�ra gitarrtekniken rakt av till ucken.
Jag k�nner mig s� bekv�m med ukulelestuket att jag vill hitta ett instrumentspecifikt uckekomp i 3/4-takt -- om det nu finns.
Jukkaleles komp i st�mpipevalsen k�ndes fint, tycker jag, och v�ldigt uckespecifikt.
Jag vill lyssna och l�ra mig. Jag har letat efter valser p� ucke/banjo, men dom �r som sagt sv�ra att hitta (Formby valsade s�llan, t.ex.) Och ofta handlar det om fingerpicking i en eller annan form. Och f�rr eller senare f�r jag v�l utveckla den sidan. P� gitarrtiden fingerpickade jag, utan att f�r den skull spela melodispel.

Ang. baryton: nja, jag �r nog inte mogen f�r det �nnu. D�remellan kommer v�l en tenor eller conserto, men �n s� l�nge h�ller jag mig nog till den n�tta och bekv�ma sopranvarianten. Siktar p� en Martin.
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 467

Inl�ggPostat: l�r okt 21, 2006 6:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Synd. INGEN SOM L�NGTAR EFTER EN BARYTON?!?!

Concerten �r min favorit, men bara h�rfint f�re sopranen (och sopraninon). Jag vill ha en riktigt fin tenor, scoutar efter en just nu Smile

Och visst har du r�tt i att lite av uckens s�rpr�gel f�rsvinner n�r man s�nker �verstastr�ngen, samma sak h�nder �ven n�r instrumentet �r st�rre och n�rmar sig gitarren. Men S� stor skillnad att s�rpr�geln f�rsvinner �r det inte. Om du vill kan du komma hem till mig och testa. Jag har olika str�ngsorter p� i princip varenda ucke och har b�de cocerter i l�g och h�g a s�v�l som sopraner i l�g och h�g a.

Ang�ende kompen �r det nog fantomen och Calypsonic som �r experterna. S� jag skulle nog konsultera dem om jag var du. Tycker ambitionen �r lovv�rd och hoppas att du delar med dig n�r du f�r till det!
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 234
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: s�n okt 22, 2006 11:27 am    Rubrik: Svara med citat

I Bluegrassmusik spelas det mycket vals o det finns en hel del komptekniker f�r mandolin som kan f�ras �ver direkt till ucken Very Happy

Vanligast �r att man sl�r korta o snabba downstrokes p� 2,3 (tyst p� ettan)
F�r att g�ra takten snygg o prydlig d�mpar man genom att sl�ppa av lite p� v�nsterhanden s� att ackordet d�r ut efter en 10dels sec, s� att det blir det typiska tjopp-ljudet, blir lixom som att du pumpar/trycker till med v�nster hand samtidigt som du sl�r med h�ger
Wink
Jag tror det vanligaste problemet �r att folk tenderar att g�ra lite f�r mycket, vilket blir ett problem med sm� str�nginstrument i gruppsammanhang.
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1623
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n okt 22, 2006 11:42 am    Rubrik: Svara med citat

Kul att du gillade min valsstrumming, H�gel. Ska jag vara �rlig var det inget genomt�nkt. Det bara blev s� direkt fr�n b�rjan, utan att jag ens reflekterade �ver att det var 3/4-takt. Jag kom p� det efter ett tag Embarassed Om man ska analysera det �r det v�l en fj�rdedel p� f�rsta slaget och tv� �ttondelar p� de tv� d�rp� f�ljande.

Jag funderade nu lite teoretiskt p� hur man annars skulle kunna g�ra. P� det d�r storklangl�deinstrumentet �r v�l grundprincipen att spela basstr�ng p� 1:an och "diskantstr�ngar" p� 2:an och 3:an. Eller? I s� fall skulle man kanske p� ukke kunna t�nka sig att hoppa �ver basen. Allts� inte spela p� 1:an och sl� an ackordet p� 2:an och 3:an. Det kanske l�ter konstigt, men p� l�tar d�r s�ngen betonar 1:an i takten kan det kanske funka OK. (Typ Sj�sala vals)

En annan teoretisk fundering �r att l�ta 1:an str�ckas ut �ver 2:an ocks�. Allts� i praktiken g�ra det till en halvnot. och s� sl� till en g�ng till p� 3:an. Allts� tv� slag i takten. 1 (l�t klinga �ver 2) och 3.

En tredje m�jlighet kunde vara att sl� h�rt p� 1:an och mindre h�rt p� 2:an och 3:an. En fj�rde att g�ra tv�rtom, vilket allts� skulle vara en l�tt modifiering av det f�rsta tipset.

Jag borde kanske prova praktiskt innan jag tipsar, men det vore kanske lite begr�nsande f�r kreativiteten Laughing Vad jag menar h�r �r i princip ren strumming utan plockinslag. det kan man f�rst�s bygga p� med eller g�ra som Plink-plonk f�resl�r, s�tta p� en l�g A f�r basandet. �ven om bas blir ett relativt begrepp p� en ukulele Wink
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1623
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n okt 22, 2006 11:48 am    Rubrik: Svara med citat

Hoppsan, Jag filade visst s� l�nge p� inl�gget att Calypsonic hann emellan. Tur d� att vi var r�tt �verens om ansatsen. Lirar litet str�nginstrument
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Uckefantomen



Registreringsdatum: 25 november 2021
Inl�gg: 75
Ort: Ingar�

Inl�ggPostat: s�n okt 22, 2006 3:19 pm    Rubrik: Svara med citat

Triolerna �r du ju haj p�, numera.
F�rs�k exploatera dem p� olika st�llen i tretakten.
S�ger jag utan att egentligen ha testat �nnu,
men intuitivt skulle jag nog f�rs�ka d�r.

Nu(edit) har jag testat.
Det fiins mycket att g�ra med split-stroke ox�,
�ven om det blir lite 'jazzvals' �ver det hela.

UF
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006